יום ראשון, 15 בנובמבר 2009

הצעת חוק חדשה - חופשת לידה.

לאחרונה, אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק הזו. ההצעה בעצם מאפשרת לנשים להאריך את חופשת הלידה שלהן למשך חצי שנה בלא חשש כי יפוטרו. ביטוח לאומי ימשיך לשלם לנשים עבור 14 שבועות (כשלושה חודשים).
אני מתנגד להצעת החוק, כיוון שהיא לא ממש עושה כלום למען נשים. ראשית, היא משמעותית רק עבור נשים שילדו בטרם השלימו שנה במקום עבודתן. נשים אלו מהוות רק אחוז קטן מהיולדות. שנית, על הנשים הללו גם כך מופעל לחץ מצד המעסיק ומי שהקריירה חשובה לה, או שזקוקה לכסף, תוותר על 12 השבועות הנוספים כדי לשמור על מעמדה בחברה.
במקום זאת, עלה לי רעיון להצעת חוק שכן תיטיב עם נשים יולדות במקומות עבודתן. הצעת החוק שלי היא כדלהלן: חופשת הלידה לנשים תישאר 14 שבועות כמו היום, אולם המדינה תשלם רק עבור 8 שבועות. בנוסף, יקבל האבא חופשת לידה של 6 שבועות בתשלום ע"י ביטוח לאומי. עבור נשים שאינן נשואות, המגדלות את הילד לבד, או כל וריאציה אחרת, חופשת הלידה תישאר כמות שהיא היום.
לכאורה, זה בטח נשמע לכן כמו הצעה שפוגעת בנשים, הרי אני לוקח חלק מתשלומי ביטוח לאומי המגיעים לאישה ומעביר אותם לגבר, אולם אני טוען שהצעה כזו תיטיב בעיקר עם הנשים (בעיקר עם הנשים שיולדות כחלק מתא משפחתי קלאסי - אשה, גבר, ילדים, אולם לא רק). ראשית, הצעה כזו תגרום לגברים רבים לקחת חופשת לידה של 6 שבועות. בששת השבועות הראשונים שלאחר הלידה, האשה נמצאת במשכב לידה - זהו פרק הזמן שלוקח לגוף לחזור למצבו לפני ההריון. זוהי התקופה הכי קשה לאישה - פרט להסתגלות הנדרשת לטיפול בוולד החדש, היא נמצאת במצב פיזי רעוע. נוכחות ועזרה של הבעל בתקופה זו היא הכרח. שנית, הטיפול של הבעל בתינוק יגרום להאצת תהליך ההיקשרות של האבא לתינוק. בואו נודה, בשבועות הראשונים התינוק אינו עושה דבר פרט ללישון, לאכול, ולעשות את צרכיו. קשה להיקשר אליו אם לא נמצאים לידו (נכון שגם רמה גבוהה של הורמונים יכולה לעזור, אבל בכל זאת...). הרווח השלישי שנפיק מהצעת החוק, הוא צמצום הפער התעסוקתי שבין גברים לנשים. נכון להיום, אחת הסיבות לקיפוח נשים במקומות העבודה היא שהאישה עלולה להיעדר לתקופה של 3-6 חודשי חופשת לידה בעוד גבר יעדר מקסימום שבוע. ע"י זה שנוציא את הגבר לששה שבועות חופשה נצמצם את הפער הזה ואולי נתקדם טיפה בתחום של שוויון הזדמנויות.

הייתי רוצה לשמוע את דעתכם בנוגע להצעת החוק הנ"ל. אני מודה שהיא צצה לי בסופ"ש האחרון, כך שלא עבדתי עליה הרבה, אבל אשמח לביקורת והצעות שיפור.

4 תגובות:

  1. בעייני, זה הרבה יותר פשוט. חופשת הלידה צריכה להנתן לתא המשפחתי, ללא קשר למי הוא כולל, ללא הגדרת המיגדר הזכאי, ושכל תא משפחתי יעשה איתה כנכון בעייניו. בכלל, ככל שנפטר מהגדרות תחויות מיגדר, כך ייטב. בכל שטחי החקיקה והחיים. שוויון, זכויות וחובות. כולל, למשל, בנושא השירות הצבאי.

    השבמחק
  2. אנונימי,
    אם אני לא טועה, חופשת הלידה ניתנת לתא המשפחתי כבר היום. העובדה היא שאין כמעט גברים בארץ (כולל אני) שלוקחים חופשת לידה.
    אני לגמרי לא מסכים איתך שצריך להיפטר מכל הגדרה תלויית (?) מגדר, לפחות לא בתחום של חופשת לידה. המצב פה אינו סימטרי, ולכן לא ייתכן פה שוויון זכויות וחובות, אבל אני מנחש שנמשיך להתווכח על זה עוד הרבה :)

    השבמחק
  3. טוב, ראשית נראה אם אצליח לקרוא לעצמי בשם.
    שנית, אכן נתווכח. גם אם המצב הביולוגי אינו סימטרי, אין זה אומר שלא צריך להיות שיוויון זכויות וחובות. הזכות, במקרה הזה, היא של התא המשפחתי, והא צריך לעשות בה כטוב בעיניו. העובדה היא שאין כמעט גברים בארץ (כולל אני) שלוקחים חופשת לידה, אינה מעידה אלא על התנהגות מסורתית/עדרית מחד והשפעות של גורמים אחרים, כגון השפעת המיגדר על היבטים רבים של נושא התעסוקה בארץ, מאידך.

    השבמחק
  4. נתחיל בכך שעצם הרעיון חיובי והוא בהחלט מתמודד עם הרבה סוגיות ובעיות סביב הנושא.

    אני באופן אישי מתחבר לרעיון ומוצא בו יותר נקודות חיוביות מאשר שליליות (אם כי הוא עדיין לא מושלם), עם זאת אני חושב שיש לזכור שמרבית האוכלוסיה חיה במציאות אחרת. מציאות שבה האישה נשארת בבית (או עובדת במשרה חלקית), אחראית על המטבח, הטיפול בילדים וכד'. לאותם אנשים, חוק שכזה הוא חדשות רעות מאוד...

    השבמחק