יום שלישי, 1 בדצמבר 2009

דמגוגיה בשנקל

שלשום הוקרן בערוץ 10 הפרק הראשון בסדרה "מה הורג אותנו?". הפרק עוסק במתן חיסונים לתינוקות. מסתבר שעד גיל שנה, התינוק הרך מקבל 25 מנות חיסון. זה אכן נתון מרשים ומעורר תהייה. האם באמת כל החיסונים הללו נחוצים? האם הם נחוצים בגיל צעיר כל-כך??
מצד אחד, הובאו "עדויות" של הורים שטוענים כי ילדיהם לקו באוטיזם בעקבות קבלת החיסונים, ומצד שני רואינו מספר רופאים שסתרו את הטענות הללו. בתווך מדבר רופא-הומאופת (עוד על הומאופתיה, אני מבטיח לכתוב בקרוב) ואישה מארגון שמתנגד למתן חיסונים לתינוקות (לא מתנגד למתן החיסונים עצמם אלא לחיסון תינוקות רכים).
מספר נקודות הכעיסו אותי. הכעיסה אותי העריכה. בפרק הופיע פרופסור רפי קרסו שמשדר כל יום שישי תוכנית ברדיו 103 בה הוא מייעץ למאזינים בנושאים רפואיים. כיוון ששמעתי את תוכניתו מספר פעמים בעבר, עמדתו של פרופסור קרסו ידועה לי - הפרופסור הוא תומך נלהב במתן חיסונים ומעיד על עצמו שכל ילדיו ונכדיו חוסנו לפי הספר. בפרק מוצגים שני קטעי שיחה של פרופסור קרסו עם מאזינות ששואלות אותו אודות מתן חיסונים וחששותיהן. בשני המקרים, הוא עונה להן שהוא מבין את חששותיהן אבל... המשך התשובה נחתך בעריכה (גם האבל נחתך). בשתי התשובות. מי שאינו מכיר את עמדת הדובר יסיק כי הוא מתנגד למתן חיסונים. זוהי עריכה מגמתית פושעת מהסוג שגורם לי לרצות לצעוק כמה דברים מאוד לא מנומסים על יוצר(ת) הסרט.
הכעיסה אותי העובדה שטענות שמבוססות על מחקרים מדעיים, שניתן לחזור עליהם ולאמת אותם, הוצגו באותה רמה כמו עדויות ספורדיות של הורים או הומאופתים - אמירות שלא ניתן להוכיח או לבדוק. הטענות של שני הצדדים לא נמצאות באותה רמה מבחינת היכולת שלנו להסתמך על אמיתותן ומהימנותן, אבל יוצרי הסרט עשו הכל כדי לטשטש את ההבדלים.
הכעיסה אותי ההפחדה. לאורך הסרט מופיע מוטיב חוזר בו רואים מזרק ונשמעות שתי נקישות בקול רם. מי שיראה, יבין שזה לא מוטיב תמים - הוא נועד לגרום לצופה אי-נוחות. הבעיה היא שנושא הסרט אמור לגרום לצופה לאי-נוחות. אין שום צורך להשתמש בתכסיסים קולנועיים זולים.
אבל הכי הכעיסה אותי הדמגוגיה. בסרט עלתה שאלה מצויינת: האם מדיניות החיסונים של משרד הבריאות (כזכור, 25 מנות חיסון בשנתו הראשונה של התינוק) אכן משרתת את בריאות הציבור בצורה הטובה ביותר, או שמה שיקולים זרים - שיקולים כלכליים ושיקולי נוחות - מהווים גורם מכריע בקביעת המדיניות. זו שאלה מצויינת שמצדיקה סרט, אבל לעדויות של הורים שאצל בנם התגלה אוטיזם, או לדעתו של הומאופת יש לכל היותר משקל זניח בתשובה.

תגובה 1:

  1. אכן מדובר בעריכה בדמגוגית מן המדרגה הראשונה. גם אשתי ואני נדהמו מכל החיתוכים וההטיות שנעשוסרט. מה שעצוב הוא שסביר להניח שמרבית האנשים לא שמו לב לדמגוגיה והסרט בעיקר הלחיץ אותם... אגב, אין ספק שמדובר בנושא ששווה דיון ובחינה, רק שלמרבה הצער, את זה הסרט לא עשה.

    השבמחק