יום שבת, 22 במאי 2010

בואו נדבר על כלכלה, שוב

כתבתי פעם אחת, ואז כתבתי שוב, שבנק ישראל יעלה את הריבית במשק. חלקכם גם שמע ממני בהזדמנויות שונות את ההערכה שמחירי הנדל"ן בארץ ירדו כשהריבית תעלה. בחודשים האחרונים קרו דברים בכלכלה העולמית, ואני חושב שצריך לדבר על זה. המקרה של יוון למשל, יכול ללמד אותנו הרבה על החשיבות של שליטה של הבנק המרכזי על ערך המטבע. המקרה של ספרד, שהוא שונה לחלוטין, מלמד אותנו על החשיבות של שיעור הריבית במשק. ויש גם את ההשפעה של כל זה על מחירי הנדל"ן בארץ. נכון כיף?
אין הרבה מילים טובות שאפשר להגיד על ממשלת יוון בהקשר של המשבר הנוכחי. ממשלות יוון לאורך השנים העדיפו שרידות פוליטית על מדיניות תקציבית אחראית, ודירדרו את המדינה לחובות עצומים. זאת, בלי להזכיר את מעשה ההונאה שהם ביצעו כלפי שאר החברות בגוש היורו, בכך שהסתירו את היקף החובות שלהם. הגרעון התקציבי של יוון עמד על כ-14 אחוז ב-2009. הבעיה של יוון התעוררה לפני כמה חודשים כשהיא גילתה, לעולם ולעצמה שהיא אמורה לשלם חלק מהחוב שלה, ואין לה מספיק כסף.
באופן עקרוני, זה מצב לא נעים לכל אחד. אדם פרטי, צריך במצב כזה לפנות לבנק ולקחת הלוואת גישור. אם הבנק סומך עליו, הוא יאשר את ההלוואה, אבל מן הסתם בריבית גבוהה יותר. אם הבנק לא חושב שהוא מסוגל להחזיר את ההלוואה, הוא יסרב, והאדם יצטרך לקחת הלוואה בתנאים פחות טובים (למשל בשוק החוץ-בנקאי), או לדבר עם הנושים שלו על דחייה/מחיקה/פריסה מחדש של החוב. לא נעים
כשממשלה נקלעת למצב כזה, היא בד"כ תנסה למחזר את החוב ע"י גיוס של הון באמצעות אג"ח. אם שוק ההון העולמי לא מאמין שהמדינה מסוגלת להחזיר את החוב, הוא ידרוש ריבית גבוהה על החוב.במקרה של יוון הריבית על החוב שלה ל-10 שנים הגיעה כבר ל-11 אחוז. אבל למדינה יש עוד כלי להתמודד עם מחסור בכסף. היא יכולה להדפיס כסף ולשלם את החוב. כמו הרבה תרופות, יש לפתרון הזה תופעות לוואי - ירידת ערך הכסף (אינפלציה) למשל, אבל תופעות הלוואי עדיפות על האלטרנטיבה בהרבה.
ליוון אין את האפשרות הזאת. בגלל שהיא חלק מגוש היורו, אין לה את האפשרות להדפיס כסף - הבנק האירופאי המרכזי הוא זה שמדפיס את הכסף. לכן, יוון פנתה לחברות בגוש היורו כדי שילוו לה כסף. בסופו של יום, הבנק המרכזי של אירופה ידפיס עוד כסף כי מישהו צריך לשלם את החוב של יוון ולשאר המדינות יש את הבעיות שלהן. אם יוון הייתה לבדה, עם מטבע משלה, היינו עדים כנראה לקריסה של המטבע שלה. זה אמנם לא היה נעים, אבל היה עוזר לשלם את החוב ומגביר את התחרותיות של מוצרים יווניים בשוק הבינלאומי. בגלל שהיא לא לבד, היא זקוקה לחילוץ.
המקרה של ספרד שונה. ספרד סובלת מהתפוצצות של בועת נדל"ן אדירה. הסיבה לבועת הנדל"ן הייתה אשראי זול מדי. לפני שספרד הצטרפה לגוש היורו, רמת הריבית בה הייתה 5-6 אחוזים. כשהושק היורו, הריבית בספרד ירדה ללא יותר מ-3 אחוזים. פתאום הספרדים גילו שיש כסף זול שאפשר לנצל. אז הם ניצלו. הם לקחו אשראי והשקיעו בנדל"ן. זה גרם בטווח הקצר לפריחה מטורפת של הכלכלה הספרדית ולזרימה של הון מחוץ למדינה. אבל הריבית הנמוכה גרמה גם לאינפלציה ועליית מחירים.
אם ספרד הייתה שולטת בריבית על המטבע שלה, היא הייתה מעלה אותה וכך מוציאה אוויר מבועת הנדל"ן. במקום זאת, הבנק האירופאי המרכזי שלט בריבית והשאיר אותה נמוכה. שום דבר לא עצר את הבועה הספרדית מלהתנפח ולהתפוצץ בסופו של דבר עם התחלת המשבר הפיננסי ב-2008. בשני המקרים הללו, של ספרד ושל יוון, אנחנו רואים שבגלל ההצטרפות לגוש היורו, ניטלו מהמדינות כלים חשובים לשליטה בכלכלה, והדבר הוביל אותם בסופו של דבר לבעיה קשה יותר.
ומה זה יעשה למחירי הנדל"ן בישראל? כדי לחלץ את המדינות הבעייתיות, באירופה יצטרכו להדפיס כסף, והרבה. הדפסת הכסף הזאת תגרום (כבר גורמת) לנפילה של שער החליפין של היורו. נגיד בנק ישראל, מנסה לאזן בין מערכת של שיקולים מנוגדים. מצד אחד, התחזקות של השקל מול מטבעות העולם פוגעת בתחרותיות של המשק מול העולם. העלאת הריבית תחזק את השקל עוד יותר. מצד שני, הריבית הריאלית השלילית בארץ עלולה לגרום לאינפלציה ולהתפתחות בועת אשראי. האיזון של הנגיד עד עכשיו היה העלאה הדרגתית ואיטית של הריבית.
כרגע, היחלשות היורו מזיזה את נקודת האיזון לכיוון של הותרת הריבית נמוכה. אם אמרתי בעבר שבתוך שנתיים אנחנו צפויים לראות את ריבית בנק ישראל בסביבות 4-5 אחוזים, הרי שהיום נראה שהעלייה תהיה איטית הרבה יותר, ואני לא משוכנע שבסוף השנה הריבית תהיה מעל 2 אחוזים. השארת הריבית נמוכה ממשיכה להזין את עליית מחירי הנדל"ן. האשראי הזול וחוסר הסבלנות של הקונים ישמרו את המחירים ברמה גבוהה. אין ספק שהיוונים סידרו למשפחת כהן מרחובות עוד כמה חודשים של חסד :)

3 תגובות:

  1. יש כאן כתבה שתעניין אותך:
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3404916,00.html

    לא בדיוק קשור, או שאולי בעצם כן...

    נראה לי שזה יספק לך חומר לעוד פוסט.

    השבמחק
  2. שיעור הריבית לטווח קצר שקובע בנק ישראל משפיע, אבל לא קובע את שיעורי הריבית בגין משכנתאות, הנקבעות על פי שיעורי הריבית בשוק אגרות החוב לטווח ארוך.
    בנק ישראל ער לבעיה ולכן מנסה להוציא אוויר מהבועה, בין היתר ע"י הצעד שנקט בימים אלה- הגדלת חובת הנזילות לבנקים בגין משכנתאות המממנות יותר מ - 60% מערך הנכס.

    השבמחק
  3. אנונימי,
    מה שאתה אומר נכון לגבי משכנתאות בריבית קבועה. אבל כיום חלק נכבד מאוד מהמשכנתאות שאנשים לוקחים הן משכנתאות צמודות פריים, וההשפעה של העלאת ריבית בנק ישראל עליהן היא מלאה ומיידית.

    יוני,
    כתבה מאוד מעניינת. אולי יום אחד אני אכתוב על זה משהו. לא מבטיח

    השבמחק