יום רביעי, 24 בפברואר 2010

"פרויקט האתיופים"

לפני שבוע פורסמה באתר איגוד האתלטיקה הודעה הזאת. אני כנראה בחור ביקורתי מדי, אבל כבר הכותרת, "ניו באלאנס תממן פרויקט אתיופים", נשמעת לי בעייתית. קריאה קצת יותר מדוקדקת, מעלה בעיות קשות עוד יותר. ראשית, חשוב לציין שלמרות הכותרת, אחד מבין 7 המרתוניסטים הוא לא ממוצא אתיופי. זה יכול לגרום לי לחשוב שהכותרת היא סתם טעות מביכה. עכשיו, אני חושב איך עליי לנסח את הביקורת על הכותרת, בלי שאחשד בגזענות.
מה שיותר מטריד מהכותרת, זה הציטוט הבא: "וזאת במטרה לסייע ולקדם את האוכלוסייה האתיופית בעלת פוטנציאל בריצות הארוכות." כמובן שזה משפט דו משמעי (אם לא רב משמעי), אבל אני אתייחס למשמעות המסתברת יותר לפי הדרך שבה הוקצו המשאבים. לפי משמעות זאת, הכסף יינתן לאוכלוסיה של אתיופים בעלי פוטנציאל בריצות ארוכות. לאור זאת, היה נחמד אלמלא ניתן היה לומר בביטחון יחסי ששיאם של בערך מחצית מהספורטאים שייתמכו בפרוייקט נמצא מאחוריהם.
איני מנסה לגזול מכבודו של איש - מדובר ברצים עתירי הישגים. ברשימה ישנם 4 אלופי ישראל למרתון ולפחות שניים מהם החזיקו (אחד עדיין מחזיק) בשיא ישראל. אבל רשימת הגילאים שלהם כוללת 47, 41, 37 ו-34. לא מדובר פה בפיתוח פוטנציאל, מדובר בנסיון להשיג יותר (קריטריון לאליפות אירופה) מרצים שלא הצליחו לשחזר בשנתיים האחרונות את ההישגים אותם קבעו בשיא הקריירה.
אני תמיד מברך על כסף שמושקע באתלטיקה, בעיקר בגלל שמושקע כל-כך מעט. אבל דווקא בגלל שמושקע כל-כך מעט, זאת נראית לי פשוט כהשקעה לא חכמה. יש כמה רצים צעירים עם פוטנציאל להצליח בריצת המרתון, אם ישקיעו בהם ויעבדו איתם נכון. מיצוי פוטנציאל למרתון הוא תהליך ארוך וקשה לעשות אותו כמו שצריך בלי תמיכה. במקום לנסות לאתר פוטנציאלים כאלה ולתמוך בהם לאורך זמן, ניו-באלאנס והאיגוד בוחרים לנסות להשיג מטרה לטווח קצר (אליפות אירופה).
חוץ מזה, האיגוד צריך דובר. "פרויקט האתיופים" מוכיח את זה.

תגובה 1:

  1. 1. אני מסכים עם כל מילה בדבריך - לכן, אני מציע:
    א. להוסיף טור זה כטוק-בק לכתבה עצמה.
    ב. לשלוח זאת במכתב לאיגוד. אני מוכן להצטרף כחותם. אפשר לנסות לגייס חותמים נוספים מקרב מכריך ומכרי הרצים.
    את הדברים הרי כתבת כבר, אז לא נותרה הרבה עבודה...
    2. לדעתי, אין לבא בשום טענה כלפי חברת ניו-באלאנס. בתור חברה מסחרית, זכותה לעשות בכספה ככל העולה על רוחה. גם אם היא בוחרת לנסות להשיג מטרה לטווח קצר. למען האמת, כחברה מסחרית, המעוניינת להשיג בכספה חשיפה ופירסום, הגיוני שתנסה להשיג מטרה קצרת טווח. את הטענות יש להפנות רק לאיגוד, אשר לו אמור להיות אינטרס ארוך טווח. עם זאת, חשוב לציין כי במקרה של תרומה, יתכן מאוד שלאיגוד יש מעט מאוד השפעה לטובת אילו מטרות תנתן התרומה.

    השבמחק