יום שבת, 18 בספטמבר 2010

תעצרו את העולם...

לא בכל יום, מסתכל אדם על סביבתו ומגלה כי העולם שהוא מכיר משתנה. לי זה קרה בשבוע שעבר. בזמנו, הסברתי על אפליקציות היברידיות. באותו הכנס, הוצגו נתונים שנאספו לאחרונה, לפיהם מאז יציאתם לשוק של מכשירי ה-IPhone והאנדרואיד הראשונים, עלתה תעבורת המידע (Data) דרך מכשירים סלולריים במאות אחוזים, כאשר מכשירים אלו אחראים, למרות נפח השוק המצומצם שלהם, לכתשעים אחוזים מהתעבורה.הפרויקט הראשון אותו הובלתי בעבודתי הנוכחים היה פיתוח של אפליקציית מסרים מיידים. השקעתי מאמץ רב בפיתוח מודל שישמור את נתוני המערכת (Data Model) כך שלאחר שנכנסנו למערכת, האפליקציה תקבל רק עדכונים על שינויים. כמו כן, השקענו מאמץ בהפחתת התעבורה של האפליקציה למינימום. תעבורה היא דבר יקר, אמר לנו הלקוח, ואנחנו לא רוצים להעמיס על המשתמש עלויות לא הכרחיות.
כל זה השתנה. התקשורת הפכה בשנים לזולה ומהירה הרבה יותר. לאחרונה, היה עלי לתכנן (בקווים כלליים) מגוון של אפליקציות שונות. פתאום הגיעה לי ההארה - הן כולן דומות באופן מפחיד, ושונות מאות מהאפליקציות שתכננתי לפני שלוש שנים.
בעבר, כללה אפליקציה סלולרית שמשתמשת בשרת מספר רכיבים: היה רכיב של תקשורת שיודע לשלוח ולקבל נתונים מהשרת. היה את רכיב ניהול הנתונים (שוב אותו Data Model), כמו כן היה אוסף של רכיבי ממשק למשתמש (UI), שאפשר הצגה בדרכים אלו או אחרות של נתונים למשתמש, ועל כולם ניצח רכיב של ניהול האפליקציה - הוא זה שמימש את הלוגיקה העסקית של האפליקציה.
האפליקציות החדשות שונות מאוד. מדובר באוסף של מסכי משתמש שכל אחד מהם מציג נתוני שאילתה שמגיעים מהשרת. כיוון שהתקשורת מהירה מספיק, הרי שזמן התגובה מהיר מספיק ע"מ לאפשר חווית משתמש טובה. במצב כזה, אין צורך בשמירת נתונים באפליקציה - כל מסך מקושר לשאילתה הרלוונטית, ובהגעת הנתונים הם מוצגים. השלב הבא הוא העברת ניהול האפליקציה למסכים - בדומה לאפליקציית רשת שבה המעבר בין מסכים נקבע ע"י קישורים. בסופו של דבר, מה שמבדיל אפליקציות כאלו זו מזו הוא העיצוב הפונקציונלי והיישום של ממשק המשתמש. מי שיישם ממשק משתמש נוח ומגניב יזכה להצלחה. נדרשת הרבה פחות השקעה בדרישות הלא-פונקציונליות של האפליקציה.
התהליך הזה, שמונע ע"י נגישות רבה לרשת ונפח תעבורה גדול הרבה יותר, מאפשר להפוך את פיתוח האפליקציות הסלולריות לפשוט הרבה יותר. האפליקציות בסך הכל משקפות באמצעות ממשק המשתמש את הנתונים שמגיעים מהשרת. וכאשר האפליקציות פשוטות, לא צריך תואר שני במדעי המחשב ע"מ לפתח אפליקציות כאלו - הן בעצם אפליקציות רשת במסווה - מן סוג של אפליקציה היברידית במסווה.
על ההיבטים העסקיים של שינויי כזה, אני אדון כשאספר לכם על "העולם הוא שטוח" - ספר שכתב תומאס פרידמן, מהפובליציסטים המשפיעים בעולם, על הגלובליזציה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה