יום שני, 21 ביוני 2010

בית יעקב, לכו...

בימים האחרונים, סוערת הארץ סביב פרשת בית הספר בישוב עמנואל. היום נכנסו לכלא ההורים לילדות שסרבו לשלוח את בנותיהן ללמוד בבית הספר יחד עם ילדות אחרות. החרדים יספרו לכם סיפורים על זה שבג"ץ לא מבין אותם, ושהם לא עושים אפליה עדתית אלא אפליה דתית. אל תאמינו לרגע. הסיפור הזה הוא בדיוק כמו שהוא נשמע - הם לא אוהבים ספרדים ולא רוצים שילדות ספרדיות ילמדו באותו בית ספר עם הבנות שלהם.
השאלה שכדאי לכם לשאול את עצמכם (בעיקר כי לא תשמעו אותה בכלי התקשורת) היא, איזה מסר זה מעביר לילדה שההורים שלה אומרים לה שאסור לה ללכת לאותו בית ספר עם ילדה אחרת? אני חושב שהמסר הוא ברור: מה/מי ששונה ממך הוא רע/נחות ואסור להמצא במחיצתו. אני בטוח שמסר כזה ישמע לרובכם (בטח לאלה מכם שיש להם ילדים) נורא מוזר - אנחנו רוצים ללמד את הילדים שלנו לקבל את השונה, אבל כשזה נוגע לחרדים המסר הזה לא מפתיע.
עבור החרדים, הפחד מהזרים הוא ערך יסוד בשימור החברה. הם כל-כך לא בטוחים בערכים הפנימיים של החברה שלהם, עד שהם מנסים להימנע מכל מגע עם העולם החיצון, מחשש ש"חלשי האופי" ביניהם ילכו שבי אחרי מנעמי העולם החיצון. הם מספרים לכם שמידת הדתיות של הילדות האשכנזיות שונה ממידת הדתיות של הילדות הספרדיות (ריצ'ארד דוקינס היה אומר על זה, ובצדק, שאין ילדות דתיות - יש ילדות להורים דתיים). הם כל-כך בטוחים בחינוך שלהם (מקור גאוותם - באמת) עד שהם בטוחים שאם הילדות ייחשפו לדעה, אפילו לו דעה - ניואנס, שונה הן לא יוכלו להתאפק ויבחרו לאמץ את הדעה השונה.
עכשיו, עשו ניסוי מחשבתי קטן: נסו לחשוב מה משפיע על הערכים הנלמדים בבית ספר. ברור שאיכות המורים וגודל הכיתות משפיעים. ברור גם שסדר היום של מנהל בית הספר מהווה נדבך חשוב. אבל ילדים אחרים? ילד יקבל ערכים אחרים בבית הספר בגלל שהוא לומד עם ילדים ששונים ממנו?
עבור החרדים, הגזענות הזו (הילדות האשכנזיות קראו לספרדיות "ספרדג'וקים" ו-"מנקות") היא משהו ששווה להילחם עבורו. יותר מזה, שווה להיכנס עבורו לכלא. כדי להבין איך חברה מגיעה למצב בו מעלה את הגזענות על ראש שמחתה, חייבים להבין שהחרדים אינם נקראים כך סתם. הם חיים בחרדה מתמדת מן העולם החיצון. אישית הייתי מצפה ממי שחושב שיש לו את המפתח לאמת הניצחית (תורתנו הקדושה כמובן), שיראה קצת ביטחון עצמי למול העולם - אחרי הכל, אלוהים לצידו. באיזשהו מקום, אני חושד שגם החרדים, בסתר ליבם מבינים שרב ההתעסקות היומיומית שלהם בהלכות צניעות, טהרה, כשרות והשד יודע מה, היא התעסקות בטפל ושמי מתוכם שיחשף לעולם החיצוני, יבין זאת ברגע.
שלא תבינו לא נכון, אני לא חושב שצריך לוותר לגזענים - המדינה צריכה לאכוף את סמכותה על כל המגזרים, ואני עצוב שהנושא טופל ע"י בג"ץ ולא ע"י משרד החינוך. אבל אני חושב שהחרדים, כמו שהם היום, צועדים בבטחה לעבר מקומם הטבעי בהיסטוריה של מדינת ישראל - הערת שוליים.

תגובה 1:

  1. אני בהחלט מסכים עם מה שרשמת, אבל חסר לי משהו.
    מה לגבי הגזענות בחברה הישראלית שלמדנו לקבל? מדוע הפרדה על רמת דתיות היא כ"כ בעייתית והפרדה על רקע הישגים במתמטיקה לא? מדוע ועדות קבלה בישובים שונים אינה גזענות? איפה עובר הגבול? מדוע כשהגזענות לובשת שחור ומגדלת פיאות היא מרגיזה פי כמה וכמה? אולי, אחרי הכל, גם אנחנו נדבקנו?

    השבמחק